Opieka IT szkoły – Informatyk vs firma zewnętrzna

Postęp technologiczny generuje nowe wyzwania informatyczne

W dobie coraz szybciej postępującej cyfryzacji szkół odpowiednio zaprojektowana i wdrożona infrastruktura informatyczna szkoły oraz niezawodna sieć Wi-Fi zbudowana przy użyciu sprawdzonej technologii to podstawy funkcjonowania każdej jednostki edukacyjnej.

Szkoła to duża instytucja, która obejmuje najczęściej kilkuset użytkowników infrastruktury informatycznej. Ten stan powoduje, iż w każdej szkole potrzebne są osoby, które będą potrafiły zadbać o sprawne działanie całego zaplecza informatycznego, rozwiązywać problemy podczas awarii sieciowych i wspierać użytkowników w ich codziennej pracy.

Nasuwa się więc pytanie - kto powinien się tym zająć? Pojawiają się dwie główne opcje – opieka oferowana przez szkolnego informatyka lub powierzenie tych zadań zewnętrznej firmie, czyli tzw. outsourcing IT. W drugim wypadku możemy jednak wyróżnić usługi pojedynczego specjalisty (najczęstszy przypadek) lub większej firmy, która posiada zespół specjalistów, których umiejętności pokrywają wiele dziedzin informatyki.

Przyjrzyjmy się zatem wadom i zaletom wspomnianych rozwiązań.

Informatyk jako opiekun szkolnego środowiska informatycznego

Według ostatnich badań „The School IT Administrator” przeprowadzonych przez instytut European Schoolnet,
w Polsce ponad 95% szkolnych administratorów IT łączy tę funkcję z funkcją nauczyciela informatyki.

Takie rozwiązanie sprawia jednak, że mogą oni nie mieć wystarczająco dużo czasu, aby odpowiednio zarządzać całą szkolną infrastrukturą IT, jednocześnie prowadząc zajęcia dla uczniów. Szkolny informatyk zwykle jest dostępny po odbytych lekcjach, a więc kiedy obciążenie sieci szkolnej maleje, a tym samym trudno jest zdiagnozować przyczyny wystąpienia problemów, które przy mniejszym obciążeniu często znikają.

Dodatkowo, tak jak w każdym specjalistycznym zawodzie, pojedyncza osoba nie jest w stanie dobrze znać wszystkich systemów. Nawet dobrze orientując się w wielu dziedzinach informatyki, nie można być fachowcem od wszystkiego – okablowania, serwerów, bezpieczeństwa sieci, oprogramowania użytkowego, systemów operacyjnych itp. Pojedynczy informatyk nie jest więc w stanie zająć się każdym problemem informatycznym, który wystąpi w szkole na poziomie wymaganym przez szkołę.

Z drugiej jednak strony, żadna osoba z zewnątrz nie będzie znała tak dobrze stanu szkolnej sieci, jej użytkowników i ich problemów, jak szkolny informatyk. Dzięki temu, że na co dzień jest na miejscu
i współpracuje z uczniami i nauczycielami, ma najlepszy ogólny ogląd sytuacji, co jest niezwykle potrzebne
w przypadku wsparcia użytkowników sieci.

Outsourcing IT w ramach opieki informatycznej

Jednoosobowa firma informatyczna

Korzystanie z usług jednego zewnętrznego specjalisty może budzić wiele wątpliwości. Przy takim rozwiązaniu występują podobne problemy jak w przypadku szkolnego informatyka. Również jest to pojedyncza osoba, która nie będzie specjalistą w każdej dziedzinie.

Ponadto ma ograniczoną dostępność – przemieszcza się między placówkami, pomagając zazwyczaj wielu podmiotom naraz. To oznacza, że gdy pomaga jednej szkole, w tym samym czasie nie może pomóc drugiej. Użytkownicy szkolnych sieci potrzebują stabilnej i dostępnej sieci nieprzerwanie, więc placówki edukacyjne nie mogą sobie pozwolić na tak duże ograniczenia dostępności usług.

Oprócz wspomnianych utrudnień, kryje się w omawianej kwestii jeszcze jeden zasadniczy problem. Mimo, że osoba z zewnątrz mogłaby odciążyć szkolnego informatyka przy bardziej złożonych problemach, nie zna ona tak dobrze problemów i użytkowników szkoły, jak on.

Opieka firmy informatycznej

Większa firma, posiadająca wielu specjalistów różnych dziedzin informatyki, ma jedną zasadniczą wadę, o której warto wspomnieć. Tak jak w przypadku pojedynczego zewnętrznego specjalisty, większe firmy również nie znają bieżących problemów sieciowych szkoły i nie mają tak bliskiej relacji z jej użytkownikami, jak informatyk szkolny.

Dzięki temu jednak, że szkołę wspiera kilka osób, w zależności od występującego problemu, zająć się nim może specjalista od danej dziedziny. W takim wypadku reakcja na usterkę jest szybsza i efektywniejsza.

Ponadto takie firmy najczęściej mają dostęp do oprogramowania monitorującego urządzenia działające w szkolnej sieci i mogą reagować natychmiast na pojawiające się problemy. Dzięki takim systemom często mogą zdalnie odpowiadać na pojawiające się usterki, a nawet reagować na nie z wyprzedzeniem.

 

monitoring szkolnej sieci

Monitoring szkolnej sieci. Kliknij aby powiększyć.

 

Kolejnym atutem współpracy z firmą informatyczną jest możliwość dostosowania kosztów do potrzeb. Szkoła może wybrać typ opłacenia usługi i płacić za godziny pracy lub też wybrać stałą np. miesięczną formę rozliczenia.

Które rozwiązanie opieki IT jest najlepsze?

Szkoły potrzebują zarówno osoby, która dobrze rozumie ich codzienne problemy, jak i specjalistów, którzy pomogą przy każdym problemie sieciowym, który wystąpi. Dlatego warto rozważyć opcję hybrydową, która połączyłaby codzienną pomoc szkolnego informatyka i wsparcie większej firmy informatycznej, dostarczającej profesjonalne i szybkie rozwiązania. W ten sposób szkoła może zaoszczędzić w przypadku codziennych, najprostszych problemów technicznych, przy których idealnie sprawdzi się pomoc informatyka szkolnego oraz angażować wykwalifikowanych profesjonalistów do bardziej wymagających zadań.

Potrzebujesz profesjonalnej opieki nad infrastrukturą IT Twojej szkoły?
Sprawdź jak możemy Ci pomóc bądź skontaktuj się z nami!

Dołącz do społeczności Szkoły w Chmurze!

Zadbaj o sprawną infrastrukturę IT Twojej szkoły

Wypełnij formularz kontaktowy, a nasi doradcy skontaktują się z Tobą w celu omówienia szczegółowych potrzeb Twojej szkoły.

Czekamy również na Twój telefon!

  • +48 61 222 90 01
  • +48 695 100 060
  • +48 695 100 080

 

szkoła w chmurze

Następny post Poprzedni post