MS Teams w edukacji – 10 wskazówek i porad dla nauczycieli

W ramach Akademii Szkoły w Chmurze przygotowaliśmy dla Was 10 porad i wskazówek, które pomogą Wam w codziennej pracy z programem MS Teams.

1. Motyw ciemny

Patrzenie w kierunku jasnego ekranu przez dłuższy czas jest meczące dla naszego wzroku, a przy lekcjach zdalnych często zdarza się, że patrzymy w ekran naszego komputera przez kilka godzin dziennie. MS Teams pozwala nam wybrać jeden z trzech motywów, dzięki którym możemy dopasować program do naszych potrzeb. Klikając w kółko z naszym avatarem w prawym górnym narożniku wybierzmy opcje Ustawienia.
W zakładce “ogólne” po lewej stronie okna możemy przełączyć nasz domyślny motyw na motyw ciemny.
Taki widok pozwoli nam pracować w programie dłużej bez niepotrzebnego przeciążania naszych oczu.

MS Teams - motyw ciemny

2. Formatuj wiadomość / dodaj ogłoszenie.

W nowej wersji MS Teams możemy nie tylko formatować nasze wiadomości, ale tez dodawać ogłoszenia. Wchodząc w wybrany kanał w zespole, kilkami przycisk w lewym dolnym narożniku “nowa konwersacja”. Następnie klikamy w pierwszą ikonkę od lewej o nazwie formatuj. W tym miejscu możemy dodać temat wiadomości, co sprawi, że będzie ją później łatwiej odnaleźć w czacie. Możemy przyjąć konkretny styl formatowania, żeby nasz czat zawsze wyglądał schludnie i czysto. Na przykład wszystkie komunikaty dotyczące zadań domowych nazywać “Zadanie domowe myślnik data na którą uczniowie muszą je przygotować”. W lewym górnym narożniku, klikając w 'nowa konwersacja' możemy teraz wybrać ogłoszenie, co doda do naszej wiadomości duży podświetlony nagłówek. Ta opcja doskonale sprawdza się kiedy potrzebujemy dodać jakąś pilną informację, na przykład zmianę godziny zajęć. Możemy też wybrać, czy wszyscy mogą odpowiadać na to ogłoszenie, czy tylko my i inni moderatorzy oraz opublikować ogłoszenie równocześnie na kilku kanałach. Aby to zrobić klikamy opublikuj w wielu kanałach, następnie wybierz kanały i zaznaczamy wszystkie kanały do których chcemy dodać nasze ogłoszenie. Klikamy aktualizuj i teraz nasze ogłoszenie pojawi się we wszystkich wybranych kanałach.

3. Zapisz wiadomość

Załóżmy, że uczeń wysłał nam właśnie wiadomość, ale chwilowo nie możemy na nią odpowiedzieć, bo właśnie rozmawiamy przez telefon. Na naszym kanale pojawia się dużo wiadomości i boimy się, że możemy za chwile
zapomnieć aby odpisać naszemu uczniowi. W tym wypadku możemy najechać myszką na wiadomość i kliknąć w ikonkę trzykropka. Wybieramy opcję zapisz tę wiadomość. Żeby dostać się do naszych zapisanych
wiadomości, klikamy w kółko z naszym awatarem w prawym górnym rogu i wybieramy opcje zapisane. Po lewej stronie wyświetlają nam się wszystkie nasze zapisane wiadomości. Po otrzymaniu odpowiedzi na wiadomość możemy ją odznaczyć klikając w ikonkę zakładki, dzięki czemu wiadomość zniknie z naszych zapisanych wiadomości.

4. Email do czatu

Dodawanie wiadomości bezpośrednio z zakładki kanału nie jest jedyną dostępną opcją. MS Teams pozwala nam również dodawać wiadomości do kanałów i odpowiadać na wiadomości za pomocą maila. Klikając w ikonkę trzykropka przy nazwie wybranego kanału wybieramy opcję “pobierz adres email”. Wyświetla nam się teraz adres email naszego kanału. Możemy go skopiować i wysłać wiadomość email z naszej skrzynki pocztowej. Wysłana wiadomość pojawi się w naszych wpisach po kilku sekundach i będzie wyświetlać temat wiadomości, treść oraz adres email z którego została wysłana.

5. Ankiety w czacie

MS Teams pozwala nam w bardzo szybki sposób dodać ankietę w wybranym kanale. Wybierzmy kanał w którym chcemy utworzyć nasza ankietę. Klikamy w ikonkę “nowa konwersacja” i w znak trzykropka. Tutaj wyszukujemy aplikację o nazwie “Forms”. Jeśli jest to funkcja której używasz często, możesz kliknąć w ikonkę aplikacji Forms prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję przypnij. W tym momencie ikonka aplikacji Forms pojawi się w naszym dolnym pasku. Otwórz ją aby utworzyć ankietę. Teraz możemy zadać pytanie i dodać opcje odpowiedzi. Automatycznie wyświetlą nam się 2 opcje, ale możemy dodać ich więcej klikając w dodaj opcję. Możemy też dać uczniom możliwość zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi, włączając opcję wiele odpowiedzi. Możemy również zaznaczyć “zachowaj anonimowość odpowiedzi” żeby udzielane przez ucznia opcje były anonimowe. Klikamy zapisz i wyświetla nam się podgląd naszej ankiety. Możemy wrócić do poprzedniego ekranu wybierając opcje edytuj lub jeżeli jesteśmy zadowoleni z naszej ankiety wybieramy opcję “wyślij”. Ankieta od razu wyświetla się we wpisach i nasi uczniowie mogą głosować.

dodawania ankiet MS Teams

 

6. Wycisz mikrofon skrótem klawiszowym.

Zazwyczaj podczas prowadzenia lekcji wszyscy oprócz osoby mówiącej maja wyciszony mikrofon. Powoduje to, że za każdym razem aby móc się odezwać podczas lekcji musimy ręcznie zaznaczyć myszką ikonkę mikrofonu i
włączyć nasz dźwięk. Na szczęście możemy to zrobić w dużo szybszy i sprawniejszy sposób używając skrótu klawiszowego ctr + shift + M. Ten skrót działa dokładnie tak samo jak przyciśniecie ikonki mikrofonu - czyli
włącza lub wycisza nasz mikrofon.

7. Nie zezwalaj uczestnikom na wyłączanie wyciszenia mikrofonu.

MS Teams pozwala nam zablokować funkcje włączania mikrofonu przez naszych uczniów. Wtedy tylko my możemy wybrać osobę mówiącą. Klikamy w ikonkę trzykropka przy napisie uczestnicy i wybieramy opcje nie zezwalaj uczestnikom na wyłączanie wyciszenia. Pojawi nam się komunikat gdzie musimy potwierdzić nasza decyzje klikając 'nie zezwalaj'. Funkcja ta pomaga często w sprawnym prowadzeniu lekcji i powstrzymaniu dodatkowych hałasów z mikrofonów uczniów w ciągu lekcji. Możemy odwrócić tą opcję klikając ponownie w ikonkę trzykropka i zaznaczając zezwalaj uczestnikom na wyłączanie wyciszenia.

8. Pobieranie listy obecności.

W tym samym miejscu w ikonce trzykropka możemy pobrać listę obecności. Klikamy w trzykropek i wybieramy pobierz listę obecności. Z tej listy dowiesz się kto dołączył, kiedy dołączył, kiedy się rozłączył i czy dołączył ponownie. Raport zostanie zapisany w folderze pobierania plików twojego urządzenia. Raport zapisany jest w pliku CSV, który można otworzyć w programie Excel. Listę obecności musisz pobrać przed zakończeniem spotkania, po zakończeniu spotkania niestety nie będziesz już mógł pobrać listy obecności.

9. MS Whiteboard Tablica

MS Teams pozwala nam używać wirtualnej tablicy w czasie naszej zdalnej lekcji. Żeby aktywować i udostępnić tablice klikamy w ikonkę prostokąta ze strzałką skierowana w górę, która znajduje się w prawym górnym rogu
naszego spotkania. Ikonka ta nazywa się “udostępnij zawartość”. Po kliknięciu na dole ekranu wyświetla nam się nasze ekrany i aplikacje w tym po prawej stronie MS Whiteboard czyli nasza tablica. Wybierzmy tą
aplikacje. W tym momencie możemy wybrać, możliwość edycji tylko przez nas bądź umożliwić ją również naszym uczniom. Później możemy wciąż to zmienić klikając w ustawienia i wybierając czy inni uczestnicy tez
mogą edytować nasza tablice. Tablicy możemy używać do burzy mózgów, zapisywania pojęć czy skojarzeń i dodawania notatek. Po skończeniu pracy z tablica możemy pobrać ją jako obraz w formacie png klikając w ustawienia i wybierając ‘exportuj obraz” co zapisze nam plik w folderze pobranych plików na naszym urządzeniu. Możemy zakończyć widok tablicy klikając “ zatrzymaj prezentowanie”.

10. Wybierz centrum uwagi

Jedną z nowych funkcji Microsoft Teams jest możliwość wybierania uczestnika w centrum uwagi. Żeby skorzystać z niej przejdźmy do widoku uczestników klikając pierwsza od lewej ikonkę na górnym pasku - pokaż
uczestników. Po prawej stronie wyświetla nam się lista naszych uczestników. Po najechaniu myszką na danego uczestnika, wyświetla nam się ikonka trzykropka. Po kliknięciu w ikonkę trzykropka możemy wybrać opcje “w
centrum uwagi” co ustawi nas lub wybranego ucznia jako prowadzącego i to tylko jego obraz będzie się wyświetlać na dużym ekranie. Funkcja ta jest przydatna m.in. kiedy nasi uczniowie przedstawiają prezentacje, dzięki czemu możemy ustawiać ich po kolei w centrum uwagi. Żeby zakończyć przekaz obrazu w centrum uwagi musimy ponownie kliknąć w trzykropek przy nazwie ucznia i wybrać opcje “zatrzymaj video w centrum uwagi”.

 

Zachęcamy do lektury poprzednich wpisów:

Następny post Poprzedni post